torstai 10. maaliskuuta 2016

Fisut keittiössä

Kuva lohesta (ja tietoa kalasta) täältä

Minulla on ollut tammikuusta lähtien missio, joka koskee kalan käyttöä.

Syömme nimittäin hävettävän vähän kalaa ja totuus on se, etten oikein osaa valmistaa sitä. Lisäksi välineet kalan käsittelyyn uupuivat keittiöstämme kokonaan.

Tammikuussa otin itseäni niskasta kiinni ja päätin, että kalan valmistaminen on a) välineurheilua, b) tahtotila. Kohdan a korjaamiseksi ostin kunnon fileerausveitsen ja ruotopinsetit ja kohtaa b varten valjastin käyttöön Pinterestin ja pinnailin joka kerta kohdalle osuvan, mielenkiintoisen kalareseptin. Ja sitten valmistin kerran viikossa kalaa.

Meillä on kokattu nyt mm. näitä reseptejä (ihan vain innostukseksi teille, jos kalan syönti on heikkoa):

Nyhtölohi - nimestään huolimatta huippuherkullinen katuruokakala, meidän molempien, minun ja Matin, suosikkeja.

Savukalapasta - kiireiselle kokille, maistuvaa tämäkin.

Sardinialainen pasta - minun mielestäni ei-niin-kovin-hyvää. Purkkeja tuli pastan valmistamisesta paljon, mutta Matti piti tästä.

Lohta soijan ja mirinin kanssa - söimme tätä ilman reseptin piripiriä ja avokadon ja riisin kera, eli sopii sushin rakastajille. Minun suosikkejani siis.

Kalapullat - söimme näitä sitruunaperunamuussin ja parsakaalin kera. Tein tätä seistä, joka ei maullisesti ollut paras mahdollinen kala näihin pulliin. Luulen, että kuha toimisi paremmin (ja ahven niille onnekkaille, jotka onkivat niitä ilmaiseksi).

Mantelikala - en melkein kehtaa myöntää tätä, koska mantelikala, mutta tämä oli ehdottomasti minun suosikkini.Miten pakasteseistä saa jotakin näin hyvää? Olen aiemmin ostanut tätä valmiiksi tehtynä, mutta en enää. Tarjoa lisukkeen kanssa, johon laitat kukkakaalia, parsakaalia, parmesania, oliiviöljyä ja suolaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti