keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Puutarhamania

Töiden jälkeen päätin tulla istumaan pihalle ja kirjoittamaan listan ylös kukista, joita haluan hankkia. Päädyin ratkaisuun, että teen isoimmasta perennapenkistämme sellaisen, joka houkuttelee perhosia.

Penkissä on valmiiksi jo köynnösruusu, pioneita, syyshortensioita, tulppaaneja, muutamaa eri angervolajiketta, skilloja, päivänliljoja, lupiineja, tuoksuköynnöskuusamaa, nauhuksia, villiviiniä ja kärhöjä. Listaan pitäisi lisätä vielä kaunopunahattuja, ruusuruohoa, peurankelloja, olkikukkaa, ruusunätkelmää ja pioniunikkoja. Ne kaikki houkuttelevat perhosia.

Lisäksi meillä on vielä yksi penkki, jonka olen kääntänyt valmiiksi. Ajatuksena olisi tehdä siitä kohopenkki. Siihenkin pitäisi valita kukat ja jokin pieni puu. Ja toiselle puolelle meidän heinäseiväsporttisysteemiä, jota kauniimmin kutsutaan pergolaksi, pitäisi hankkia kaikille köynnöksille pari. Haluaisin myös rakentaa yrtti-istutuslaatikot ja ehkä istuttaa muutaman mansikan niihin. Ja pari pensasmustikkatainta houkuttelee ja ehkä vielä yksi angervo...

Kaiken tämän lisäksi pihalle pitäisi tuoda lopullinen päällystehiekka ja rakentaa jonkinlainen terassi kuistin eteen. Autotalli kaipaisi maalauksen ylleen, samoin kuistin koristelaudat. Myös olisi kiva, jos saataisiin vähän levennettyä ja pidennettyä meidän nurmikkoaluetta ovelle päin.

Haluaako joku kesätalkoisiin?

7 kommenttia:

  1. Mä ihan mielelläni haluaisin tulla (mullahan ei siis ole yhtään tylsää täällä..), mutta ei taida ihan päivän aikana ehtiä sinne ja takaisin julkisilla, jos haluaa vielä tehdäkin jotain ;)

    VastaaPoista
  2. Se voi olla hiukan haastavaa julkisilla yrittää pyrhältää tänne, tosin juna riksusta ei vie kuin 2,5 h, vinkvink ;)

    VastaaPoista
  3. Mä oon siellä kohta.. ;)

    VastaaPoista
  4. Oho, en oo anonyymi, vaan minä. Innostuin liikaa :D

    VastaaPoista
  5. :) se olisikin pelottavaa, jos meillä yht`äkkiä alkaisi rampata täysin vierasta porukkaa talkoohommissa.

    VastaaPoista
  6. Hmm.. jos teille mahtuu, mä voisin oikeasti joku päivä jättää pojat kahdestaan ja tulla käymään? :)

    VastaaPoista
  7. Sopii hyvin. Mä oon pääasiassa viikonloput vapaana. Nyt on kesäkuussa muutama viikonloppu, kun on jo menoa. Muuten Ronnalan varauskirja näyttää tyhjältä ;)

    VastaaPoista